Wereldoriëntatie
Vanaf de onder- en middenbouw leren leerlingen in kringgesprekken en activiteiten veel over de wereld om hen heen. Alledaagse onderwerpen komen hierbij aan bod in diverse thema’s en projecten.
In de bovenbouw werken we met de methode DaVinci. DaVinci is een nieuwe en eigentijdse methode voor wereldverkenning, waardoor wij in de middagen thematisch lesgeven. In de thema’s worden alle kerndoelen in een samenhangend geheel behandeld die vallen onder Orientatie op jezelf en de wereld, alsmede de 50 vensters uit de Canon van de Nederlandse geschiedenis. Daarnaast is er uitgebreid aandacht in de methode voor burgerschapsvorming. Dit wordt als één geheel aangeboden met één centrale les per week. Na deze centrale les kunnen kinderen op verschillende manieren verwerkingen doen. Hier zullen kinderen verbanden zien tussen alles wat aangeboden wordt. Kinderen leren de aangeboden stof structureren via mindmaps. Met DaVinci gebruiken we alle zintuigen en realistische materialen. Ieder kind kan vanuit eigen interesse, talent en niveau werken.
Het belangrijkste doel van DaVinci is dat leerlingen vaardigheden ontwikkelen die ze in een snel groeiende maatschappij nodig hebben, zoals kritisch en creatief denken, samenwerken, ICT-vaardigheden en zelfregulering. Bij het thematisch werken volgens DaVinci nemen we de talenten van kinderen als uitgangspunt. Leerlingen leren zelf op onderzoek te gaan en presenteren elkaar op veel verschillende en creatieve manieren wat ze geleerd hebben.
Ons vak creatief wordt vormgegeven binnen het thema waar we tijdens wereldverkenning aan werken. Onze vakleerkracht handvaardigheid geeft deze lessen.
Meer informatie over de onderwerpen van DaVinci zijn te vinden door hier te klikken