Leren zichtbaar maken
Een van onze doelen is kinderen meer verantwoordelijk maken voor hun eigen leerproces. Leren Zichtbaar Maken helpt daarbij. Volgens het concept Leren Zichtbaar Maken bekijken en bespreken wij samen met de leerling hoe zij hun leerdoelen kunnen bereiken. Hierbij is van groot belang dat de leerdoelen voor de kinderen helder zijn. We maken bespreekbaar wat hen helpt bij het leren. Dit doen we door met hen te kijken welke stappen ze nodig hebben ofwel welke succescriteria er nodig zijn om de doelen te bereiken. Kinderen worden zo meer eigenaar van hun eigen leerproces en leerkrachten leren hoe zij hun lessen op de kinderen af kunnen stemmen.
We handelen volgens de methode van de ‘Growth Mindset’. Wat betekent dit? We leren de kinderen hoe zij zichzelf blijven ontwikkelen. Door hun eigenaarschap te versterken, geef je ze inzicht en verantwoordelijkheid voor hun eigen ontwikkeling en leerproces. Kinderen leren dat als ze iets willen bereiken, dat ze zelf aan zet zijn en er iets voor moeten doen. Ze zien duidelijker hoe zij hun doelen kunnen bereiken en wat hun inspanning oplevert.
In alle groepen hangen doelenborden. Daarop zijn de algemene doelen van de verschillende vakken te zien. Ook hebben de kinderen een eigen doelenmap vanaf groep 5. Daarmee wordt voor elk kind inzichtelijk: wat kan ik al en waarin én hoe kan ik daarin groeien?